ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ

Ένα από τα βασικά στοιχεία για το κάθε κέντημα είναι και το σχέδιο πάνω στο οποίο  βασίζεται για να γίνει .Εκτός από το ύφασμα ,τις κλωστές ,την τεχνική, εννοείται τον χρόνο και τον κόπο που απαιτείται ,πρωταρχικό κομμάτι ήταν και παραμένει το σχέδιο .

Το σχέδιο λοιπόν αποτελούσε πρωταρχικό μέλημα .Για αυτό υπήρχε ,σε πολύ λιγότερο βαθμό  ευτυχώς σήμερα,το να μην δίνουν οι γυναίκες που κεντούσαν τα σχέδια .Βέβαια έχει να κάνει και για ποια  εποχή μιλάμε .Ακολουθούν και τα σχέδια στο κέντημα την εποχή που γίνονται .Είμαι δασκάλα κεντήματος και έτσι πολλές μαθήτριες μου μου εμπιστεύθηκαν φωτοτυπίες με σχέδια πολύ παλιότερων εποχών.

Η κυρία  Μερόπη ,από την Γλυφάδα ,μου χάρισε τα παρακάτω σχέδια ,ίσως από την πεθερά της

office3223 (Small)

fvt12 (Small)

Σχέδια από το 1924 και το 1928 .Ούτε και κείνη ήτα γεννημένη τότε ,πολυτονικό και περισπωμένες

Τα επόμενα σχέδια μου τα χάρισε και η Κ.Μαίρη από την Ελευσίνα .

 

Κ,Μαίρη Ελευσίνα  (Small)

Σχέδια του 1958 ,αγέννητη ακόμα εγώ .

Από δω και πέρα ξεκινούν τα σχέδια που συνάντησα και γω .Υπήρχαν σε κάθε κατάστημα με κεντήματα ,σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας και στις πιο απομακρυσμένες .Τα πολύπτυχα της DMC που τα έβγαζε η Πεταλούδα στα ελληνικά .ceacrxaio1 (Small)

ceacrxaio21 (Small)

Με σταυροβελονιές κυρίως και λίγο βελονάκι ή λίγα σχέδια με ανεβατό και βυζαντινή .

Μετά έχουμε τα διάφορα περιοδικά του χώρου με πολύ περισσότερες τεχνικές κεντήματος .Σταυροβελονιές ,ασπροκέντια ,κοφτά ,λασέ ,κοπανέλι ,μακραμέ κλπ Σαν άνθρωπος της εποχής μου σε πρώτη θέση βάζω την Πρακτική που δυστυχώς δεν υπάρχει πια .Ξεφυλλίζω πολλές φορές περιοδικά της όταν ψάχνω για κάτι συγκεκριμένο

.office3281 (Small)

Το επόμενο είναι το Εκείνη το οποίο εξακολουθεί και βγαίνει με αρκετά πράγματα για το κέντημα και το πλέξιμο.

office3271 (Small)

Το περιοδικό Αλέξια και το Brava είναι δυο μεταγενέστερα περιοδικά στο χώρο του κεντήματος με μεγάλη ποικιλία ύλης .

Από τα περιοδικά που δεν ξανά- βγαίνουν πια και με συγκεκριμένα είδος κεντήματος ή αυτά έχω ήταν τα Burda για Λευκαδίτικα και Κυπριακά κεντήματα .

office3311 (Small)

Από τον ξένο τύπο μου αρέσει το ιταλικό Rakam και το ισπανικό Labores del Hogar.

Υπάρχουν βέβαια και τα βιβλία που έχουν σχέδια παραδοσιακά κυρίως ,μιας και ο μεγάλος αδικημένος είναι οι παραδοσιακές βελονιές .Ένας πλούτος που ευτυχώς καταγράφτηκε από την Αγ. Χατζημιχάλη ,την Ζυγομαλά ,την Τατ. Ιωάννου-Γιανναρά, την Αμ. Μεγαπάνου  ,την Χρ.Κουκουλάρη, την Κατ. Παπουτσοπούλου ,την Ξ. Φράγκου και όσες άλλες δεν έχω καταφέρει να μάθω ακόμα

Βέβαια στην εποχή μας με το παγκόσμιο χωριό του διαδικτύου  φαντάζει δύσκολο να μην μπορεί κάποιος να βρει ένα σχέδιο για να κεντήσει κάτι .

Άφησα για τελευταίο ένα άλλο τρόπο που έβγαζαν παλιά τα σχέδια .Για να γίνει έπρεπε να υπήρχε κέντημα με αυτό το σχέδιο και το χρησιμοποιούσαν για κοφτά και ανεβατά σχέδια .Το δοκίμασα κάποτε και δούλεψε καταπληκτικά .Έπαιρναν το καινούργιο ύφασμα και το έβαζαν πάνω από το παλιό .Το στερέωναν καλά και με ένα κουτάλι που το είχαν  τρίψει πάνω στο κεφάλι τους περνούσαν όλο το ύφασμα πιέζοντας το κουτάλι .Με το λάδι που  έβγαινε από τα μαλλιά και το υλικό του κουταλιού  τύπωναν το σχέδιο σαν να είχαν καρμπόν .Δεν είχα κουτάλι αλλά την ίδια δουλειά έκανε και το παλιό μπρίκι της πεθεράς μου

2015-09-06-18-21-381 (Small)

Σε 10 με 15 χρόνια ,αν ζω θα πρέπει να βρω και εγώ κάποια που να της χαρίσω όσα μου χάρισαν .

Για δυο πράγματα είμαι περήφανη στη δουλειά μου .Το πρώτο είναι που όλα αυτά τα χρόνια έδωσα ,πήρα σχέδια και εκτός από μια ,όλες οι άλλες μοιραστήκαμε σχέδια. Το δεύτερο που μπορώ και παίρνω ένα σχέδιο σαν ιδέα και μπορώ να το πειράξω αλλάζοντας το τελείως

9 responses to “ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ

  1. Πολυ χρησιμη η πληροφορια σχετικα με την μεταφορα του σχεδιου .
    Απο οτι βλεπω, τα σκευη πρεπει να ειναι αλουμινενια?
    Βγαινει ευκολα με το πλυσιμο?
    Ευχαριστω.

  2. Να συμπληρώσω ότι τα μαλλιά μας, πρέπει να είναι αλουστα μερικές μέρες για να έχουν λάδι.
    Αγαπητή φίλη χαίρομαι που σε βρήκα.
    Κεντούσα από πολύ μικρή κι έχω όλα αυτά τα περιοδικά που λες.
    Την Πρακτική και το Εκείνη από το πρώτο τεύχος.
    Αν μέναμε κοντά σίγουρα θα κάναμε κόντρες, για το ποια θα κεντήσει τα πιο πολλά.
    να είσαι καλά
    Φιλάκια πολλά!

  3. Καλημέρα, ψάχνω παλιά τεύχη του περιοδικού πρακτική. Όποια κοπέλα έχει και θέλει να τα δώσει ή έχει κάποια γνωστή της που δεν τα θέλει ας επικοινωνήσει μαζί μου στο email μου: vsl.pap@gmail.com

  4. ξεχασατε να αναφερετε το θρυλικο εγοχειρο του παναγου.. τα σχεδια του τα κεντουσαμε με μεταξια, ταπεριφημα μεταξια »ελεφαντος».. εχω ακομα καμποσα στα κουτια μου. . κι εχω κεντησει αρκετα απο τα σχεδια του.σε λιγα χρονια το τυπωμενο χαρτι τους θα εχει αρχαιολιγικη αξια.

    • Ευχαριστώ πολύ για την πληροφορία ,όπως καταλαβαίνεις δεν έχω κεντήσει με τέτοια σχέδια

Αφήστε το σχόλιο σας

