ΛΑΣΕ

Λασέ ή κέντημα της Αναγέννησης ή κοπανέλι  των φτωχών .Λασέ είναι ο όρος που επικράτησε να λέγεται αυτή η τεχνική στη χώρα μας   ,όπου συνυπάρχουν το πλέξιμο με το βελονάκι και το κέντημα με την βελόνα .Κέντημα της Αναγέννησης , κοπανέλι των φτωχών μιας και μπορεί να αντιγράψει σχέδια από το κοπανέλι ,χωρίς το χρόνο που απαιτείται για αυτό .Σίγουρα το βελονάκι είναι πιο διαδεδομένο από το κοπανέλι και πιο λαϊκό.Το συναντάμε σαν παραδοσιακό κέντημα στη Ρουμανία και στην Ουγγαρία .

Μπορεί να είναι ένα έργο όλο με λασέ  όπως τα παρακάτω .

Picture νέες φωτο 018

Picture νέες φωτο 051

Πολλές φορές χρησιμοποιείται  το Λασέ σαν δαντέλα στο τέλος δηλαδή του υφάσματος .

DSCN5446

Picture νέες φωτο 023

Picture νέες φωτο 025

Όλες οι παραπάνω φωτογραφίες είναι από δουλειές μαθητριών μου όταν ήμουν δασκάλα κεντήματος στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Γλυφάδας

Για τη δημιουργία του Λασέ απαιτείται το πλέξιμο με το βελονάκι ενός μακριού κορδονιού,της λασέτας .Χρησιμοποιούμε κλωστές που πλέκουμε με το βελονάκι συνήθως Νο 30 ή Νο 40 .Σπανιότερα και Νο 20 ,γίνεται πολύ χοντρό με 20 .Βελονάκι αυτό που χρησιμοποιούμε να πλέκουμε ,ανάλογα πόσο σφιχτά ή χαλαρά πλέκουμε .Υπάρχουν πολλά είδη λασέτας ,στενά ,πλατιά ανάλογα με το σχέδιο που θα κάνουμε .Αν δεν θέλουμε να πλέξουμε τη λασέτα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έτοιμα κορδόνια που υπάρχουν στο εμπόριο για αυτή τη δουλειά .Συνήθως είναι χρυσά ή ασημένια ή χάλκινα τα χρώματα του εμπορίου  τα  κορδόνια .

Το Λασέ δουλεύεται είτε πάνω σε κάμποτο ή πάνω σε χαρτί που έχει τυπωθεί το σχέδιο και έχει ντυθεί με διάφανο αυτοκόλλητο από την μια και από την άλλη πλευρά

.Για το κάμποτο  βγάζουμε το σχέδιο τυπώνοντας το με καρμπόν πάνω σε αυτό .Έχουμε δηλαδή το σχέδιο μας σε ριζόχαρτο και με καρμπόν το ξεπατικώνουμε πάνω στο κάμποτο .Για να μην λερώσει το μελάνι  τη λασέτα περνάμε με ψίχα ψωμιού την σταμπωμένη επιφάνεια .

Χρησιμοποιώ τον τρόπο με το χαρτί που έχει ντυθεί και από τις δυο μεριές με διάφανο αυτοκόλλητο .Είναι προτιμότερο να έχω το σχέδιο σε ριζόχαρτο και όχι σε χαρτί φωτοτυπίας όπως εδώ .Δυσκολεύει έτσι το τρύπωμα.

x125-small

Η λασέτα έχει γαζωθεί στο χέρι πάνω στο σχέδιο .Ξεκινώ το καρφίτσωμα της λασέτας πάνω στο σχέδιο έχοντας βρει την αρχή της λασέτας .Αυτό γίνεται για να μπορώ να κάνω τις ενώσεις μου .Η λασέτα ξηλώνεται από το τέλος της ,όπως όλα τα πλεκτά με βελονάκι

 

2015-05-09 17.30.47

Δουλεύω το κέντημα μου πάνω στο πλαστικοποιημένο χαρτί και αυτή είναι η καλή πλευρά του κεντήματος μου.Για τις βελονιές χρησιμοποιώ κλωστή λεπτότερη από αυτή που έπλεξα τη λασέτα .Αν έπλεξα με 30 την λασέτα δουλεύω με 40 τις βελονιές μου .Ίδιο ή και διαφορετικό το χρώμα της κλωστής  με το χρώμα της λασέτας .Αν είναι έτοιμη η λασέτα χρώμα ανάλογο ,χρυσό-κλωστή ,ασημό-κλωστή

025

Όταν τελειώσω όλες τις βελονιές μου ξετρυπώνω και αφαιρώ το κάμποτο ή το χαρτί .

2 responses to “ΛΑΣΕ

  1. Εχω αγορασει ετοιμο κορδονι και θα προσπαθησω για πρωτη φορα να κανω ενα σχεδιο.θα μπορουσατε να μου πειτε πως να δουλεψω τις ακρες?τι μπορω να κανω για να μην ξεφτισει?πως την δουλευω στο τελος?θα μου ηταν πολυ χρησιμη η βοηθεια σας.ευχαριστω εκ των προτερων.

    • Μπορείς είτε να κολλήσεις με σελοτέϊπ στις άκρες και στο τέλος να τα ράψεις όταν τελειώσεις όλο το λασέ.
      Προτιμώ πάντως με την βελόνα να το ράψεις ,με κλωστή ίδιου χρώματος με την λασέτα ,ώστε να μην ξεφτά.
      Ελπίζω το σχέδιο που διάλεξες να μην έχει πολλά κοψίματα.Ελπίζω να σε βοήθησα και ότι θέλεις ξαναρωτάς

Αφήστε το σχόλιο σας